spotreba hmotnost elektromobilov
Elektromobilita

Výskum ukázal, že nižšia hmotnosť elektromobilu neznamená vyšší dojazd. Dôvod?

Centrum pre automobilový výskum (CAR) na univerzite v Duisburgu-Essene prišlo k pomerne prekvapivému záveru. Ich výskum ukázal, že hmotnosť elektromobilu má len malý vplyv na jeho dojazd. Dôvod však už taký prekvapujúci nie je.

Niektoré automobilky, ako napríklad BMW, investovali veľa financií do vývoja ľahkých materiálov pre svoje elektrifikované modely. A to s cieľom minimalizácie celkovej hmotnosti vozidla, čo mu malo zabezpečiť väčší dojazd na jedno nabitie. Výskum CAR však ukazuje, že vplyv hmotnosti elektromobilov na ich dojazd nie je ani zďaleka taký, ako sa očakávalo.

spotreba hmotnost elektromobilov
Zdroj: bmwi3.blogspot.sk
 
Výskumníci z CAR testovali elektromobily BMW i3 a Tesla Model S na 100 km dlhej trati, pričom porovnávali ich dojazd s užitočným zaťažením 0, 100, 200 a 300 kg. V prípade Modelu S bez dodatočného zaťaženia, len s 1 osobou v kabíne, bola jeho spotreba 17,77 kWh na 100 km. Pri navýšení celkovej váhy elektromobilu o 100 kg dokonca jeho spotreba o máličko klesla na 17,67 kWh/100 km. Pri zaťažení 300 kg sa zas zvýšila spotreba len zanedbateľne, a to na 17,87 kWh, čo je v tolerancii v rámci odchýlky merania. A podobne to dopadlo aj s modelom BMW i3. A prečo to tak je?

Vyššia hmotnosť, viac zrekuperovanej energie

Z výskumu vyplynulo, že pri vyššej hmotnosti sa zrekuperovalo viac elektrickej energie, keď vozidlo spomaľovalo, či brzdilo. BMW i3 bez zaťaženia zrekuperovalo na 100 km trati 3,62 kWh, zatiaľ čo v prípade 300 kg zaťaženia to bolo 4,17 kWh. Vyššia kinetická energia ťažšieho vozidla teda vďaka rekuperácii energie plnohodnotne kompenzuje vyššie straty energie, ktoré spôsobuje uvádzanie väčšej hmotnosti do pohybu.

Odporúčanie CAR teda znie: „Znižovanie hmotnosti vozidiel na elektrický pohon nemôže byť pre výrobcov prioritou.“

Zdroj: CAR cez ecomento.de