hybrid

Hybrid info: Všetko čo potrebujete vedieť o hybridných automobiloch

Hybridný automobil, skrátene hybrid, je automobil, ktorý je poháňaný minimálne dvoma rozličnými druhmi pohonu. Vo všeobecnosti sa vyznačuje ekologickejšou a ekonomickejšou prevádzkou, ako je tomu v prípade bežných zážihových (benzínových) alebo vznetových (dieselových) motorov. A to z dôvodu, že zväčša kombinuje spaľovací motor s bezemisným elektromotorom.

Priame nulové emisie ako čisté elektromobily však dokážu dosiahnuť len niektoré druhy, aj to len na obmedzenú vzdialenosť. Preto sa radia do všeobecnej kategórie tzv. „e-áut“, čo je skratka pre ekologické, resp. elektrifikované vozidlá, v prípade, že časť jeho pohonnej jednotky tvorí elektromotor. V nasledujúcich kapitolách sa pozrieme na hybridy podrobnejšie, pričom poukážeme na ich silnejšie aj slabšie stránky.

KAPITOLY 

Druhy hybridov

Hybridné automobily (hybridy) sa delia na základe viacerých kritérií, napríklad usporiadania motorov, úlohy elektromotora či typu spaľovacieho motora. Viac si ale povieme len o tých najrozšírenejších, ako aj o tých, ktoré majú reálnu budúcnosť. Podľa úrovne elektrifikácie sa delia hybridy na Full (zahŕňajú aj plug-in hybridy), Mild a Micro hybridy. Podľa toku výkonu zas poznáme sériové, paralelné a sériovo-paralelné hybridy.

Plug-in hybrid

Plug-in hybrid (PHEV) je v podstate jediným druhom hybridu, ktorý má perspektívnu budúcnosť aj v dlhodobejšom horizonte. Jeho pohon tvorí spaľovací motor, v drvivej väčšine benzínový a elektromotor, ktorý je napájaný z internej batérie. Jeho najväčšou výhodou je, že môžete jazdiť čisto na elektrickú energiu na pomerne väčšiu vzdialenosť. Čiže ekologicky, bez priamych emisií, a keďže je elektrická energia oveľa lacnejšia ako napr. benzín, tak aj ekonomicky.

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV – najpredávanejší európsky plug-in za rok 2016. Zdroj: Mitsubishi
 
Avšak to platí predovšetkým pri jazde na krátke vzdialenosti. Dôvodom je výrazne nižšia kapacita batérie ako v prípade elektromobilov. Tá sa pohybuje cca od 7 do 12 kWh, pričom moderné elektromobily disponujú batériami od 28 do 100 kWh. Na druhej strane, kapacita batérií plug-in hybridov je výrazne väčšia ako v prípade ostatných druhov hybridov, preto je ju nutné nabíjať z externého zdroja elektrickej energie.

Po vybití batérie sa stará o pohon spaľovací motor. Samozrejmosťou je kombinovaná jazda prostredníctvom oboch motorov, pričom o vzájomnej kooperácii rozhoduje riadiaca jednotka. O rozbeh vozidla sa zväčša stará elektrický pohon, pričom spaľovací motor sa pripája v prípade potreby vyššieho výkonu. Takéto jazdenie prináša veľmi zaujímavé hodnoty v oblasti priemernej spotreby (okolo 2 l/100 km) a vypustených emisií (okolo 50 g CO2/km).

Nabíjanie plug-in hybridov, v porovnaní s elektromobilmi, má svoje plusy aj mínusy. Plusom je rýchlosť domáceho nabíjania. Bežný plug-in hybrid nabijete doma za 2 až 4 hodiny, v závislosti od kapacity batérie a výkonu siete. Nabíjanie elektromobilu môže trvať 2 až 4-krát dlhšie. Na druhej strane väčšina plug-in hybridov nepodporuje rýchlonabíjanie cez výkonné DC (jednosmerné) nabíjačky, pretože potrebné zariadenia sú drahé. Takže ich nabíjanie na verejných nabíjačkách trvá de facto rovnako dlho ako v prípade domáceho nabíjania, keďže je ich možné nabíjať iba prostredníctvom AC (striedavých) nabíjačiek.

nabíjanie plug-in hybridov
Zdroj: Toyota
 
Moderné plug-in hybridy sú vybavené aj tzv. rekuperačným systémom, ktorý nabíja batériu vozidla za jazdy. A to keď spomaľujete a brzdíte. Vtedy totiž dokáže premeniť kinetickú (pohybovú) energiu vozidla na elektrickú energiu a uložiť ju do batérie.

Plug-in hybridy môžeme považovať za akési prechodné vozidlá na ceste k „čistokrvným“ elektromobilom.

Full hybrid

Full hybrid, nazývaný aj strong hybrid, funguje na rovnakom princípe ako plug-in hybrid. Takže môžete jazdiť na spaľovacom motore, elektromotore, ako aj kombinovanom pohone. Hlavný rozdiel je v tom, že batéria sa nedá nabíjať z externého zdroja, teda domácej siete či nabíjačky. Tá sa tak musí spoliehať na rekuperačný systém alebo generátor elektrickej energie, na ktorého pohon slúži časť výkonu spaľovacieho motora.

Plug-in hybrid je tak vlastne typ full hybridu s iným riešením nabíjania batérie. Vďaka väčšej kapacite batérie má ešte lepšiu kombinovanú spotrebu a nižšie emisie ako štandardný full hybrid, ktorého spotreba a emisie sú zhruba polovičné v porovnaní s bežnými spaľovacími automobilmi.

toyota prius
Toyota Prius – typický predstaviteľ full hybridov
 

Mild hybrid

Mild hybrid, nazývaný aj medium hybrid, má pohonu, ktorý pri pohybe vždy využíva spaľovací motor. Elektromotor sa k nemu pripája iba v určitých situáciách, napríklad pri rozbiehaní a zrýchľovaní. V prípade mild hybridu tak nie je možné jazdiť iba na elektrinu. Elektromotor je tak iba akýmsi sekundantom, ktorý pomáha spaľovaciemu motoru pri najnáročnejších činnostiach. Tým sa znižuje spotreba paliva (cca o 15 %) a emisií CO2.

mild hybrid Honda Insight
Honda Insight 2009 – typický zástupca mild hybridov. Zdroj: Honda
 

Micro hybrid

Micro hybrid je najjednoduchšou formou hybridného pohonu. Je to vlastne len bežný spaľovací automobil, ktorý je vybavený systémom Start/Stop. Takže mnohí z vás zrejme ani nevedeli, že vlastnia hybrid. V kontexte moderných hybridných pohonov, by sme však mohli tento druh vozidiel pokojne vyradiť zo skupiny hybridných automobilov.

Takže micro hybrid je vlastne bežný „spaľovák“ s pokročilejším štartérom, ktorý sa snaží šetriť palivo vypínaním motora, keď nie je potrebná jeho činnosť. A to napríklad v zápche či pri státí na červenú.

micro hybrid start stop system

Sériový hybrid

Na pohon kolies slúži v prípade sériového hybridu výlučne elektromotor, ktorý čerpá energiu z batérie. O jej výrobu sa stará spaľovací motor, ktorý slúži len na túto činnosť. Priamo na pohone sa teda nepodieľa. Poháňa generátor striedavého prúdu, ktorý sa musí pred uložením do batérie premeniť na jednosmerný prúd, a to pomocou invertora.

V súčasnej dobe sa už ustúpilo od výroby sériových hybridov, pretože nemajú kvôli zložitosti celého pohonného systému najlepší pomer výrobnej ceny a výkonu.

fisker karma seriovy hybrid
Fisker Karma – prvý sériový hybrid. Zdroj: Fisker
 

Paralelný hybrid

V prípade paralelného hybridu sa môže na pohone podieľať aj spaľovací motor, a to cez klasickú prevodku a redukčný prevod. Elektromotor a generátor AC prúdu sú súčasťou rovnakej jednotky. Paralelný hybrid vie jazdiť na elektromotor, aj na oba motory súčasne (elektromotor + „spaľovák“). Spaľovací motor môže taktiež slúžiť na nabíjanie batérie, elektromotor zas na rekuperáciu energie.

paralelny hybrid honda insight
Honda Insight 1. generácie bola paralelným hybridom. Zdroj: Honda
 

TTR paralelný hybrid

TTR (through the road) je druh paralelného hybridu, ktorý používa elektromotor na pohon jednej nápravy a spaľovací na pohon druhej. Umožňujú kombinovanú jazdu, jedna sa teda o pohon 4×4 alebo na každý motor zvlášť. Tento systém používajú aj moderné plug-in hybridy ako BMW i8 a BMW 225xe, ktorý si sme vyskúšali v rámci nášho redakčného testu.

bmw i8 bmw electric now tour
BMW i8
 

Sériovo-paralelný hybrid

Sériovo-paralelný hybrid, nazývaný aj ako kombinovaný či power-split hybrid, obsahuje technicky najpokročilejší a najkomplikovanejší hybridný pohon. Vďaka tomu je aj najúčinnejší, čo prináša veľkú úsporu paliva a nízke hodnoty emisií CO2.

Výkon spaľovacieho motora a elektromotora rozdeľuje hybridná prevodovka, ktorú tvorí planétový prevod a elektromotory. Vďaka tomu sa môžu podieľať na pohone oba typy motorov samostatne, ako aj spoločne. Elektromotor sa používa samostatne najmä na rozjazd a pri pomalej jazde, kedy nie je spaľovací motor zrovna najúčinnejší. Pri vyššej rýchlosti kombinuje riadiaca jednotka oba pohony čo najefektívnejšie. V prípade prebytku výkonu spaľovacieho motora sa ten uloží po transformácií do batérie v podobe el. energie. Elektromotor sa taktiež pripája v prípade akcelerácie, kedy sa využíva jeho vysoký krútiaci moment.

Sériovo-paralelný hybridný pohon používajú napríklad hybridy od Toyoty a Lexusu.

lexus lc 500
Lexus LC 500h
 

Dojazd a nabíjanie plug-in hybridov

Nespornou výhodou plug-in hybridov, v porovnaní s ostatnými druhmi hybridov, je ich schopnosť jazdy čisto na elektrinu. A to na pomerne zaujímavé vzdialenosti. To znamená, že môžete jazdiť len na energiu z batérie, ktorá poháňa elektromotor vozidla. Takže na istú dobu a vzdialenosť sa stáva z plug-in hybridu elektromobil. V takomto prípade tak jazdíte bez emisií CO2 a v podstate zadarmo, keďže elektrická energia nutná na nabitie batérie plug-in hybridu je v porovnaní s bežným palivom veľmi lacná.

Dojazd plug-in hybridov na elektrickú energiu je ich veľmi podstatným atribútom. Veď v prípade dostatočného dojazdu ho môžete používať v podstate ako elektromobil. Všetko záleží od vášho typického denného nájazdu kilometrov. Stačí si spočítať koľko najazdíte v bežný deň do práce, do školy (vyzdvihnutie deti), či do vašich obľúbených potravín alebo obchodného centra a podľa toho vybrať plug-in hybrid, ktorý zvládne túto vzdialenosť len na elektrinu.

bmw 225xe nabijanieV takomto prípade budete teda jazdiť ekologicky a aj ekonomicky, keďže cena 1 kWh elektriny sa pohybuje od 0,10 do 0,15 €, v závislosti dennej doby nabíjania. Ak budete svoj plug-in -hybrid nabíjať len cez noc, kedy je sadzba najnižšia (cca 0,10 €) do práce môžete jazdiť za zlomok ceny paliva potrebného pre spaľovacie automobily. Taká bežná batéria plug-in hybridu má kapacitu okolo 8 až 10 kWh , tzn. že v noci vás vyjde jej nabitie na 0,80 až 1 €. A to aj po započítaní prenosových strát pri nabíjaní, keďže reálna kapacita batérií je nižšia ako tá „hrubá“, „papierová“.

Pritom dojazd plug-in hybridov sa pohybuje bežne od 40 do 60 km, a to podľa optimistickej normy NEDC. Napriek tomu, v prípade mnohých modelov sa reálny dojazd takmer vôbec nelíši od toho „papierového“. Odporúčame vám, dohodnúť si skúšobnú jazdu s predajcom a prejsť si vašu bežnú trasu na elektrický pohon. Tak budete mať istotu. Na jej pohodlné zabezpečenie môžete využiť náš formulár, ktorého vyplnenie vám zaberie cca 1 minútu. Všetko ostatné vybavíme za vás.

Rýchlosť nabíjania plug-in hybridov

Čo sa týka domáceho nabíjania plug-in hybridov, s tým nie je žiadny problém. Na ich nabitie vám postačia vo všeobecnosti 2 až 4 hodiny v závislosti od nabíjacieho zdroja. Z bežnej domácej zásuvkyto potrvá okolo 4 hodín. Ak si zriadite 3-fázovú zásuvku alebo wallbox, môže to trvať len tretinu času. Takže je veľmi nepravdepodobné, že by ste svoje vozidlo nestihli nabiť od príchodu z práce do nasledujúceho dňa. Nevyhnutnou podmienkou je samozrejme prístup k zásuvke, čo je v prípade bývania v bytovkách bez garáže momentálne veľký problém. Takže zatiaľ sú plug-in hybridy vhodné len pre motoristov, ktorí majú komfortný prístup k zásuvke.

Čo sa týka nabíjania na verejných nabíjacích staniciach, tu už je to trošku komplikovanejšie. Plug-in hybridy totiž vo všeobecnosti nedisponujú podporou rýchlonabíjania, ktoré by poznateľným spôsobom navýšilo cenu vozidla. Rýchlosť nabíjania tak záleží od palubnej nabíjačky, ktorá v prípade plug-in hybridov taktiež nedisponuje nejakým extra výkonom. Počítajte tak, že nabíjaním na verejných nabíjačkách strávite cca 2 hodiny času.

nabijanie plug-in hybridovNa druhej strane nie ste závislí od nabíjania na rozdiel od elektromobilov, pretože po vybití batérie môžete ísť stále na spaľovací pohon. Taktiež si treba uvedomiť, že v drvivej väčšine prípadov, budete svoj plug-in hybrid nabíjať doma.

Spotreba plug-in hybridov

Nemusíte však zúfať ani v prípade, že bežne najazdíte viac kilometrom, ako je dojazd plug-in hybridu na el. energiu. Veď priemerná kombinovaná spotreba bežného plug-in hybridu je okolo 2 l na 100 km, a to je určite veľmi pekná hodnota.

Treba si však uvedomiť, že výhody plug-in hybridov, ako je spotreba či ekológia prevádzky sa strácajú pri jazde na dlhé vzdialenosti. Keď vybijete batériu, jazdíte už len na spaľovací motor, takže od tohto momentu jazdíte čisto na palivo. Teda takmer.

Vďaka rekuperačnému systému totiž pri spomaľovaní a brzdení nabíjate batériu, takže občas sa zapojí aj elektromotor, čo trošku pomôže spotrebe aj emisiám. S vybitou batériu taktiež strácate výkon elektromotora, takže tým utrpí aj jazdná dynamika. Takže s úplne vybitou batériou sa neoplatí jazdiť.

Spotreba nenabíjateľných full hybridov

Keďže hybridy nie sú len o plug-in hybridoch, priblížime si aj „nenabíjateľné“ full hybdridy, resp. pre motoristov asi ich najzaujímavejší atribút, ktorým je spotreba. Medzi tento typ hybridov sa radia bežné hybridy od Toyoty a Lexusu či Kia Niro a Hyundai Ioniq Hybrid. V ich prípade sa pohybuje papierová kombinovaná spotreba pod 4 litre (3,1 až 3,9 l).

Reálna spotreba však veľmi závisí od spôsobu jazdy. Ak jazdíte bez rozmyslu, k papierovým hodnotám sa nemáte šancu priblížiť. Keď sa však naučíte jazdiť ekologicky, odmenou vám bude spotreba veľmi podobná tej, ktorú udáva výrobca. Treba mať však na pamäti, že jazda maximálnou diaľničnou rýchlosťou, môže priemernú spotrebu celkom slušne navýšiť.

Predaje hybridov

Predaj hybridných automobilov neustále rastie. A to významným spôsobom, v poslednom období medziročne až o desiatky percent. Len v Európe sa predalo za prvý štvrťrok 2017 viac ako 132 000 hybridov. Predaj nenabíjateľných full hybridov stúpol medziročne o 61 %. Plug-in hybridy išli „hore“ o 13 %. Celosvetovo najpredávanejším hybridom sa stal za 1. polrok 2017 model Toyota Prius Plug-in Hybrid, ktorého sa predalo takmer 27 000 kusov.

najpredavanejsie hybridy
A keď už je reč o Toyote, až 40 % predajov jej vozidiel tvoria hybridné modely. Na Slovensku je to 35 %. Tzn., že každá tretia u nás predaná Toyota je hybrid. Hybridy nie sú samozrejme len o Toyote. Preto uvádzame v nasledujúcej tabuľke najpredávanejšie plug-in hybridy v Európe za rok 2016.

Model Počet
Mitsubishi Outlander PHEV 21.318
Volkswagen Passat GTE 13.110
Volkswagen Golf GTE 11.329
Mercedes C 350 e 10.125
Volvo XC90 T8 9.469
BMW 330e 8.691
Audi A3 e-Tron 6.908
BMW 225xe Active Tourer 5.915
BMW X5 40e 5.309
Volvo V60 Plug-In 4.159
Audi Q7 e-Tron 3.883
Porsche Cayenne S e-Hybrid 2.955
Mercedes GLC 350 e 1.865
BMW i8 1.574
Mercedes GLE 500 e 1.355

Hybridy dostupné na našom trhu

V nasledujúcom katalógu uvádzame všetky hybridné automobily, ktoré sú dostupné na slovenskom trhu. Po kliknutí na jednotlivé modely sa vám zobrazia podrobnejšie informácie. V prípade, že si budete chcieť vyfiltrovať vozidlá podľa rôznych parametrov (typ pohonu, značka, dotácia…) navštívte náš hlavný katalóg.

V prípade, že máte záujem o kúpu hybridného vozidla a chcete si vyskúšať vybrané modely v rámci testovacej jazdy, stačí vyplniť náš jednoduchý formulár a my vám jazdu zabezpečíme.

  • Kia Optima Plug-in Hybrid
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 11,3 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 60 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 151 kW, 375 Nm
    • Cena: od 36 400 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Volvo XC90 T8
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 9,2 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 40 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 298 kW (400 k)
    • Cena: od 77 100 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • BMW 530e iPerformance
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 9,2 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 50 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 185 kW
    • Cena: od 58 400 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Volvo XC60 T8 (2017)
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie:
    • Dojazd na elektrinu:
    • Celkový výkon: 303 kW (407 k)
    • Cena: dd 47 400 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Mercedes-Benz C 300 h
    • Typ pohonu: hybridný
    • Výkon: 170 kW
    • Spotreba: 3,8 l/100 km
    • Cena: 47 976 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2014
    NaN.0
  • Kia Optima Sportswagon PHEV
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 11,3 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 62 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 151 kW, 375 Nm
    • Cena: 40 190 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Kia Niro PHEV
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 8,9 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 55 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 104 kW (141 k), 265 Nm
    • Cena: nebola stanovená
    • Štátna dotácia: 3 000 € (po uvedení na slovenský trh)
    NaN.0
  • Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 14,1 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 51 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 340 kW, 450 Nm
    • Cena: 114 690 €
    • Štátna dotácia: 3 000 € (po uvedení na slovenský trh)
    NaN.0
  • Hyundai IONIQ Plug-In Hybrid
    • Typ pohonu: plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 8,9 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 63 km
    • Celkový výkon: 104 kW (141 k)
    • Cena: neznáma
    • Štátna dotácia: 3 000 € (po uvedení na slovenský trh)
    NaN.0
  • Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic c
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 13,3 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 52 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 235 kW
    • Cena: 58 470 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
    • Typ pohonu:
    • Kapacita batérie:
    • Dojazd na elektrinu:
    • Celkový výkon:
    • Cena:
    • Śtátna dotácia:
    NaN.0
  • Audi Q7 e-tron
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 17,3 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 56 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 275 kW
    • Cena: od 49 583 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • BMW 330e iPerformance
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 7,6 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 40 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 185 kW (252 k), 440 Nm
    • Cena: od 43 600 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • BMW 225xe iPerformance
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 7,6 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 41 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 165 kW
    • Cena: od 37 150 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • BMW 740e iPerformance
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 9,2 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 41 km
    • Celkový výkon: 240 kW
    • Cena: od 99 350 €
    • Štátna dotácia: 3000 €
    NaN.0
  • BMW 740Le iPerformance
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 9,2 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 44 km
    • Celkový výkon: 240 kW
    • Cena: 99 350 €
    • Štátna dotácia: 3000 €
    NaN.0
  • BMW 740Le Xdrive iPerformance
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 9,2 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 44 km
    • Celkový výkon: 273 kW
    • Cena: od 99 350 €
    • Štátna dotácia: 3000 €
    NaN.0
  • BMW X5 xDrive 40e iPerformance
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 9,2 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 31 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 230 kW (313 k), 450Nm
    • Cena: od 72 800 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Mercedes-Benz C 350e sedan
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 6,38 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 31 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 205 kW
    • Cena: 51 600 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Mercedes-Benz E 350e (2017)
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 8,8 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 40 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 213 kW (286 k)
    • Cena: 61 350 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 8,7 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 34 km
    • Celkový výkon: 235 kW
    • Cena: 53 706 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Mercedes-Benz C 350e combi
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 6,38 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 31 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 205 kW
    • Cena: 53 280 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Mercedes-Benz S 500 e
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 8,7 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 33 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 325 kW (442 k), 480 Nm
    • Cena: 109 896 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 8,7 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 30 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 325 kW (449 k), 820 Nm
    • Cena: 75 180 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Porsche Cayenne S e-hybrid
    • Typ pohonu: elektrický
    • Kapacita batérie: 10,8 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 38 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 306 kW (416 k)
    • Cena: od 105 760 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Porsche Panamera 4 e-hybrid
    • Typ pohonu: Elektrický/spaľovací
    • Kapacita batérie: 14,1 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 51 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 340 kW (462 k)
    • Cena: od 93 000 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Volkswagen Golf GTE
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 8,7 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 50 (NEDC)
    • Celkový výkon: 150 kW
    • Cena: 38 500 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Volkswagen Passat GTE
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 9,9 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 50 km
    • Celkový výkon: 160 kW (218 k), 400 Nm
    • Cena: 39 500 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • MINI Cooper S E Countryman ALL4
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 7,1 kWh (nepotvrdené)
    • Dojazd na elektrinu: 42 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 165 kW (225 k), 385 Nm
    • Cena: 36 950 € (rakúsky trh)
    • Štátna dotácia: 3 000 € (po uvedení na slovenský trh)
    NaN.0
  • Toyota Prius Plug-in Hybrid
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 8,8 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 50 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 140 kW
    • Cena: od 35 390 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Toyota Prius +
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 90 kW
    • Spotreba: 3,0 l/100 km
    • Cena: od 27 000 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Toyota Yaris Hybrid
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 74 kW
    • Spotreba: 3.3 l/100 km
    • Cena: od 14 190 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2017
    NaN.0
  • Toyota Auris Touring Sports Hybrid
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 73 kW
    • Spotreba: 3.5 l/100 km
    • Cena: od 19 780 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Toyota Auris Hybrid
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 100 kW
    • Spotreba: 3.5 l/100 km
    • Cena: od 21 990 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Toyota Prius Hybrid
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 90 kW
    • Spotreba: 3.3 l/100 km
    • Cena: od 27 190 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Toyota RAV4 Hybrid
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 114 kW
    • Spotreba: 4.9 l/100 km
    • Cena: od 29 500 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Toyota C-HR Hybrid
    • Typ pohonu: hybridný
    • Výkon: 90 kW, 142 Nm
    • Spotreba: 3,7 l/100 km
    • Cena: od 24 490 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Lexus CT
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 100 kW
    • Spotreba: 3.6 l/100 km
    • Cena: od 26 890 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Lexus IS
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 180 kW
    • Spotreba: 7.0 l/100 km
    • Cena: od 35 700 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Lexus GS
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 164 kW
    • Spotreba: 4.5 l/100 km
    • Cena: od 45 150 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Lexus LS
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 327 kW
    • Spotreba: 8.6 l/100 km
    • Cena: od 106 900 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Lexus NX
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 145 kW
    • Spotreba: 5.1 l/100 km
    • Cena: od 38 050 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Lexus RX
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 230 kW
    • Spotreba: 5.3 l/100 km
    • Cena: od 60 450 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Audi A3 e-tron
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 8,8 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 50 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 152 kW, 350 Nm
    • Cena: 40 550 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Ford C-Max Hybrid
    • Typ pohonu:
    • Uvedenie na trh:
    • Operačný systém:
    • Dojazd:
    • Cena pri uvedení na trh:
    • Motor:
    NaN.0
  • Kia Niro Hybrid
    • Typ pohonu: Hybridný
    • Výkon: 103kW, 265 Nm
    • Spotreba: 3,8 l
    • Cena: od 22 590 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • Mitsubishi Outlander PHEV
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 12 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 52 km (NEDC)
    • Celkový výkon: 149 kW (200 k), 400 Nm
    • Cena: od 48 900 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0
  • Hyundai IONIQ Hybrid
    • Typ pohonu: hybridný
    • Výkon: 104 kW
    • Spotreba: 3,4 l
    • Cena: 22 990 €
    • Štátna dotácia: nie
    • Uvedenie na trh: 2016
    NaN.0
  • BMW i8
    • Typ pohonu: Plug-in hybridný
    • Kapacita batérie: 7,1 kWh
    • Dojazd na elektrinu: 37 km
    • Celkový výkon: 266 kW, 570 Nm
    • Cena: od 138 250 €
    • Štátna dotácia: 3 000 €
    NaN.0

Štátny príspevok na plug-in hybridy

Ministerstvo hospodárstva SR spustilo 11. novembra 2016 program na podporu elektromobility na Slovensku. V rámci neho vyčlenilo dokopy 5,2 milióna eur na príspevky na plug-in hybridy a elektromobily. To znamená, že ak si zakúpite na Slovensku plug-in hybrid, štát vám naň prispeje. Viac však už v nasledujúcich riadkoch.

Výška štátneho príspevku na plug-in hybrid

V rámci dotačného programu na podporu elektromobility na Slovensku vám štát prispeje na plug-in hybrid sumou 3 000 €. V prípade, ak si zakúpite viac plug-in hybridných automobilov, príspevok 3 000 € dostanete na každý z nich.

Plug-in hybridy, na ktoré sa vzťahuje príspevok

Príspevok sa vzťahuje na plug-in hybridné automobily, ktoré spadajú do kategórií M1 – osobné automobily a N1 – malé nákladné automobily do 3,5 tony. Plug-in hybridy musia spĺňať aj nasledovné podmienky:

  • Musia byť nové,
  • kúpené a zaregistrované v SR
  • a vo vlastníctve pôvodného majiteľa po dobu 2 rokov.

Kto môže požiadať o príspevok na plug-in hybrid?

O príspevok na plug-in hybrid môžu požiadať fyzické a právnické osoby, a taktiež aj mestá a obce. Podmienkou je však pridelenie slovenského evidenčného čísla.

Ako požiadať o príspevok na plug-in hybrid?

O príspevok môžete požiadať priamo predajcu plug-in hybridného automobilu. Predajca túto žiadosť posunie importérovi značky, ktorý alokuje finančné prostriedky prostredníctvom Zväzu automobilového priemyslu (ZAP).

Proces získania dotácie na plug-in hybrid

Po zakúpení plug-hybridu je ho nutné zaregistrovať, a to najneskôr do 31. decembra 2017. Po registrácii sa vyplní žiadosť o poskytnutie príspevku, k tomu sú však potrebné údaje z potvrdenia o alokovaní finančných prostriedkov. To si treba vyžiadať od predajcu. Táto žiadosť sa následne zašle poštou, a to spolu s kópiou Osvedčenia o registrácii vozidla – časť II. (technický preukaz A4), na adresu ZAPSR. Dôležité! Žiadosť musí byť podpísaná úradne overeným podpisom.

Spôsob vyplatenia príspevku

Príspevok na plug-in hybrid sa vypláca na 3-krát, aby sa zabránilo špekulatívnym nákupom. Prvú časť dotácie vo výške 1 000 € obdržíte po schválení žiadosti o poskytnutie príspevku, 2. časť  (1 000 €) po 12 mesiacoch od registrácie vozidla a 3. časť  (1 000 €) po 24 mesiacoch od zaregistrovania.

eautoportal zdielanie

FB Fanpage