elektromobily hybridy autosalon zeneva
Elektromobilita

Autosalón Ženeva 2017: zhrnutie noviniek z oblasti elektrických a hybridných vozidiel

Automobilky sa začínajú čím ďalej tým viac orientovať na ekologické vozidlá. Dôkazom toho sú aj tohtoročné novinky zo ženevského autosalóne. A to nielen kvôli sprísňujúcim sa emisným normám, ale aj vďaka stúpajúcemu záujmu zo strany motoristov. Značnú zásluhu na tom majú rôzne štátne programy na podporu elektromobility, v rámci ktorých sa dotuje nákup vozidiel s ekologickejšími formami pohonu. A od novembra 2016 to platí aj pre Slovensko. Preto mnohých našich motoristov potešia novinky, ktoré sa objavia na našom trhu už tento rok a na ktoré bude možné požiadať o štátny príspevok. Okrem bežnejších a dostupnejších eÁut, naše zmysli ukojili aj exotickejšie vozidlá a superšporty.

 

Pininfarina H600: elektro-hybridný exot s dojazdom cez 1 000 km

pininfarina h600 concept

Jeden z našich najväčších ženevských favoritov. Taliansko-čínsky elektro-hybrid zaujme dizajnom, použitými materiálmi, ale najmä unikátnou technikou. V jeho útrobách sa nachádza systém elektromotorov podporovaný turbínovým generátorom od  Hybrid Kinetic Group, ktorý spolupracuje s grafénovou batériou. Vďaka nemu má Pininfarina H600 dojazd vyše 1 000 km. Podrobné informácie o vozidle nájdete v našom samostatnom článku Pininfarina H600 je luxusný elektro-hybridný supersedan s unikátnym systémom mikroturbíny.

 

Kia Niro PHEV: Na novú plug-in hybridnú verziu vám štát prispeje sumou 3 000 €

kia niro phev plug-in hybrid

Hybridnému crossoveru Kia Niro pribudne na jeseň plug-in hybridný súrodenec s označením Kia Niro PHEV. Vďaka 8,9 kWh batérii ponúkne čistý dojazd na elektrinu na úrovni 55 km. To by malo bohato stačiť na ekologické a ekonomické dochádzanie za prácou. Celkový výkon plug-in hybridnej pohonnej jednotky je dostatočných 104 kW, pričom krútiaci moment dosahuje 265 Nm. Podrobné informácie o tomto sympatickom Kórejcovi nájdete v našom článku Na novú plug-in hybridnú verziu Kia Niro PHEV vám štát prispeje sumou 3 000 €.

 

Hyundai FE Fuel Cell concept oživil zašlú „slávu“ vozidiel na vodíkový pohon

hyundai fe fuel cell concept

Zdá sa, že vodíkový pohon ešte nepovedal posledné slovo. Začiatkom roka vnikla globálna iniciatíva Hydrogen Council, ktorej úlohou je propagácia vývoja vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami. Hyundai, ktorý je jej členom, poňal túto propagáciu najlepším možným spôsobom. V Ženeve predstavil koncept vodíkového automobilu Hyundai FE Fuel Cell. Nasledovník Hyundaiu ix35 Fuel Cell ponúkne dojazd 800 km, čo zodpovedá súčasnej infraštruktúre vodíkových staníc. Sériové vozidlo by mohlo dostať do výrobe už budúci rok. Viac informácii o koncepte Hyundau FE Fuel Cell nájdete v našom samostatnom článku Hyundai FE Fuel Cell concept: vodíkový pohon ešte nepovedal posledné slovo.

 

Jaguar I-Pace concept: elektrická šelma už klope na dvere

jaguar i pace concept
Zdroj: autocar.co.uk

Britsko-čínska automobilka Jaguar predstavila v Ženeve koncept elektromobilu, ktorý je už veľmi blízky výrobnej verzii. Niet sa čomu čudovať, keďže má prísť na trh už budúci rok. Stredne veľké elektrické SUV disponuje dvoma elektromotormi s celkovým výkonom 294 kW a krútiacim momentom 700 Nm. Poháňané sú pritom obe nápravy. 90 kWh batéria zaistí vozidlu dojazd 500 km (NEDC). Prvý vážnejší konkurent Tesly Model X ponúkne výborné dynamické vlastnosti. Veď z 0 na 100 km/h zrýchli za 4,1 sekundy. Podrobnejšie informácie o koncepte Jaguar I-Pace nájdete v našom článku Európska autosalónová premiéra elektromobilu Jaguar I-Pace concept.

 

Hyundai Ioniq Plug-in: Úspešné eAuto prichádza vo svojej 3. verzii

hyundai ioniq plug-in
Zdroj: autoevolution.com

Po elektromobile a hybride, predstavil Hyundai aj 3. verziu svojho úspešného automobilu Hyundai Ioniq, a to Plug-in Hybrid. Pohonná jednotka je totožná s koncernovým bratrancom Kia Niro PHEV. To znamená, že má 8,9 kWh batériu, výkon 104 kW a krútiaci moment 265 Nm. Kórejský plug-in hybrid by mal zvládnuť až 63 km na elektrickú energiu. Na trhu by sa mal objaviť v druhej polovici tohto roka. Viac informácii nájdete v našom článku Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid je novou, už treťou verziou úspešného eAuta.

 

Bentley EXP 12 Speed 6e: elektromobil vyvíja už aj Bentley

bentley exp 12 speed 6e concep

Prvý elektrický koncept od Bentley s označením EXP 12 Speed 6e, je predstavou automobilky o modernom športovom elektromobile. Zaujme predovšetkým svojím kokpitom, ktorému dominujú 2 obrovské displeje a hyperšportový volant. Predseda automobilky Wolfgang Dürheimer sa vyjadril, že pri vývoji sa sústredia predovšetkým na dojazd. Elektromobily Bentley typu GT by mali v budúcnosti ponúknuť rovnaký dojazd ako ich benzínové alternatívy. Podľa Dürheimera je však otázne, či sa Bentley EXP 12 Speed 6e dočká výrobnej verzie. Ak aj áno, nebude to tak skoro. Podrobnejšie informácie o vozidle nájdete v našom článku Bentley odhalilo svoje prvé plne elektrické športové auto.

 

Audi Q8 Sport concept: Premiéra športovej verzie pripravovaného hybridu

audi q8 sport concept

„Civilná“ verzia hybridného SUV Audi Q8 Concept sa predstavila vo svetovej premiére začiatkom roka na autosalóne v Detroite. Ženeva zas zažila premiéru športovej verzie s príznačným označením „Sport“. K najvýraznejším zmenám v porovnaní so štandardnou verziu došlo v rámci pohonnej jednotky. Tej teraz ešte viac dominuje 3-litrový benzínový 6-valec TFSI, pričom si polepšil o 86 kW. Celkový výkon je tak 331 KW. Elektromotor degradoval zo 100 na 20 kW a batéria zo 17,9 kWh na smiešnu hodnotu 0,9 kWh. Elektrická zostava má tak po novom „šťavu“ len na rozbiehanie, pomalé posúvanie v kolónach či pri parkovaní. Audi Q8 Sport si naopak polepšilo v rámci dynamických vlastností.  Viac informácií o hybridnom koncepte nájdete v našom článku Hybridné SUV Audi Q8 concept sa predstavilo v novej ostrej verzii „Sport“.

 

VW Sedric: Budúcnosť podľa VW je jasná, elektromobily a autonómne riadenie

vw sedric

Koncern Volkswagen Group predstavil v Ženeve koncept VW Sedric, ktorý je stelesnením predstáv spoločnosti o dopravných prostriedkoch budúcnosti. Sedric má byť akýmsi inkubátorom, ktorý má prepájať automobilky koncernu pri vývoji elektromobilov a autonómneho riadenia. Kokpit konceptu postráda typické ovládacie prvky ako volant, pedále či prístrojovú dosku. Ovláda sa pomocou „kľúča“, ktorý obsahuje jediné tlačidlo (tzv. OneButton) a hlasových povelov. VW Sedric je plne autonómny a v dopravnej premávke sa orientuje prostredníctvom kamier, laserových senzorov a mapových podkladov. Podrobné informácie o koncepte nájdete v samostatnom článku Autonómny elektrický koncept VW Sedric stelesňuje víziu dopravy budúcnosti.

 

Peugeot prestavil futuristický autonómny koncept Instinct aj „pracanta“ Partner Tepee Electric

peugeot instinct concept

Automobilka Peugeot sa prezentovala na najväčšom švajčiarskom autosalóne dvoma diametrálne odlišnými eAutomobilmi. Tým prvým bol futuristický „shooting brake“ s označením Instinct. O jeho pohon sa stará plug-in hybridná pohonná jednotka s výkonom 220 kW. Koncept ponúka 4 jazdné módy, pričom 2 z nich sú určené pre autonómnu jazdu. Tento krásavec je však ešte veľmi vzdialený sériovej výrobe.

peugeot partner tepee electric
Zdroj: velocityjournal.com

To ale určite neplatí o úžitkovom elektromobile Peugeot Partner Teepee Electric, ktorý sa dostane na trh už v septembri. Disponuje elektromotorom s výkonom 49 kW. Batéria ma kapacitu 22,5 kWh a zabezpečuje vozidlu reálny dojazd 170 km. Vďaka rýchlonabíjaniu je možné nabiť 80 % kapacity batérie už za 30 minút. Základný objem batožinového priestoru je 1 350 l. Po sklopení zadného radu sediel sa dostaneme na hodnotu  3 000 litrov.

Viac informácií o koncepte Peugeot Instinct nájdete v našom článku Peugeot Instinct: Plug-in hybridný koncept s autonómnym riadením.

 

Renault ZOE e-Sport: Brutálny elektrický mini hot-hatch

renault zoe e-sport
Zdroj: autoevolution.com

Tak čo poviete na túto extrémnu premenu najpredávanejšieho európskeho automobilu do zásuvky za rok 2016? 🙂 Nie, nie je to len oplastovanie pôvodnej karosérie, keďže je tá karbónová. Francúzska vízia elektrického pretekárskeho hatchbacku disponuje výkonom 338 kW a 640 Nm. Napriek 450 kg batérií s kapacitou 40 kWh váži Renault ZOE e-Sport len 1 400 kg. Aj preto dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za neuveriteľné 3,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je kvôli dojazdu obmedzená na 210 km. Či má tento koncept šancu na sériovú výrobu, sme sa zatiaľ nedozvedeli. Určite by sme však neboli proti, keďže tento elektrický hot-hatch je ako stvorený pre závody Electric GT.

 

BMW i8 Protonic Frozen Black Edition: Najvyhľadávanejší hybrid v novom kabáte

BMW i8 Frozen Black Edition
Zdroj: bmwblog.com

BMW i8 sa stále teší veľkej pozornosti motoristov aj novinárov. Preto BMW pripravuje jeho novú karosársku verziu Roadster, ktorá nesie označenie Spyder. „Kabriolet“ je momentálne vo fáze testovania, preto prišla bavorská automobilka do Ženevy s novou edíciou „Protonic Frozen Black“. Tá zahŕňa špeciálny čierny lak a originálne detaily v interiéri. Technika ani výbava sa nezmenili.

 

Vodíková Honda Clarity predznamenáva príchod elektrickej a plug-in hybridnej verzie

Honda Clarity Fuel Cell
Zdroj: hydrogenfuelnews.com

Honda sa v Ženeve pochválila modelom Clarity, ktorý jazdí na vodík. Honda Clarity je ekologickým automobilom s najväčším dojazdom na svete. S 589 km (EPA) prekonáva aj elektromobil Tesla Model S 100D (536 km). Nejedná sa síce o úplnú novinku, ale automobilka prostredníctvom nej oznámila príchod elektrickej a plug-in hybridnej verzie. Tie predstaví už na autosalóne v New Yorku, ktorý začína 14. apríla. Jediné čo zatiaľ o týchto vozidlách vieme je, že plug-in hybrid ponúkne elektrický dojazd cez 64 km.

honda neuv
Zdroj: autocar.co.uk

Honda predstavila na autosalóne aj štúdiu elektromobilu HONDA NEUV. Toto mestské vozidlo je koncipované pre tzv. car sharing, čiže zdieľanie vozidiel. V čase kedy vodič svoje vozidlo nepotrebuje, môže ho poskytnúť na zdieľanie v rámci autonómnych taxi služieb, čím dokáže zarábať peniaze. Taktiež je prispôsobené pre predaj elektriny späť do rozvodnej siete. Obsahuje aj tzv. „emočný motor“, ktorý sa dokáže učiť a prispôsobovať návykom vodiča.

 

Mercedes-AMG GT Concept: Ďalší adept do triedy športovo-luxusných eko-sedanov

Mercedes AMG-GT Concept
Zdroj: autocar.co.uk

Pri príležitosti 50. narodením dvornej značky spoločnosti Mercedes-Benz, ktorou je AMG, pripravila automobilka koncept hodný tohto jubilea. Je ním Mercedes-AMG GT Concept, ktorý nesie takmer identický názov ako známe športové kupé. Koncept môžeme označiť ako jeho 4-dverovú verziu na spôsob Mercedesu CLS. Mercedes-AMG GT Concept nevyniká len svojím dizajnom. Pôsobivé je aj jeho hybridné ústrojenstvo. 4-litrový osemválec s dvomi turbami je doplnený o elektromotor osadený na zadnú nápravu. „Štvorkolka“ tak disponuje kombinovaným výkonom 805 koní, pričom „stovku“ pokorí pod 3 sekundy. Automobilka zatiaľ neprezradila, aká je šanca na jeho sériovú výrobu. Športovo-luxusné eko-sedany sa však už pomaly stávajú samostatnou triedou, tak prečo by ju Mercedes nemal obohatiť svojím modelom.

 

Automobilové krásky so Švédska, Nemecka a Japonska dostanú hybridnú dušu

V Ženeve zažili svoju svetovú premiéru tri automobilové krásavice, ktoré dostanú aj hybridný pohon. Jedná sa o švédske VOLVO XC60 T8 TWIN ENGINE, nemecké PORSCHE PANAMERA 4 E-HYBRID SPORT TURISMO a japonský LEXUS LS 500H.

volvo xc60 t8
Volvo XC60. Zdroj: autoevolution.com

Všetkých troch noviniek sa dočkáme už tento rok. Hybridné Volvo XC60 bude s 299 kW (407 koní) vrcholnou výkonovou motorizáciou modelu. Zážihoví motor bude poháňať prednú nápravu a elektromotor zadnú. Stovku pokorí za 5,3 sekundy. Viac informácií zatiaľ nie je známych.

Porsche Panamera e-hybrid Sport Turismo
Porsche Panamera Sport Turismo. Zdroj: inautonews.com

Ešte zaujímavejšie dynamické parametre ponúkne hybridná Panamera „kombi“. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 4,6 sekundy, pričom „maximálka“ sa zastaví na hodnote 275 km/h. Vďačí za to 243 kW „benzínu“ a 100 kW elektromotoru. Čisto na elektrinu prejde nová Panamera 51 km. Spotreba elektrickej jednotky sa pohybuje na úrovni 15,9 kWh/100 kmKombinovaná spotreba modelu je 2,5 l/100 km, pri 56 gramoch emisií CO2 na km. Hybridná Panamera s „batohom“ disponuje kufrom s objemom 425 l/1 295 l. Sport Turismo pojme 5 pasažierov, narozdiel od 4-miestneho sedanu.

lexus ls 500h
Zdroj: lexusenthusiast.com

Viac-fázová hybridná limuzína Lexus LS 500h sa chystá zatopiť nemeckej prémiovej konkurencii. Do boja vyráža s 3,5 litrovým 6-valcom podporeným dvoma elektromotormi. Celkovým výkon sústavy je 264 kW (354 koní) a umožní kolosu zrýchlenie na 100 km/h za 5,4 sekundy. Lexus LS 500h dostal úplne novú 4-stupňovú prevodovku, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre hybridný pohon. Vďaka nej je možné využívať elektrický pohon až do rýchlosti 140 km/h.

 

Budúcnosť superšportov je v elektrickom a hybridnom pohone

Čoraz viac super či hyper-športových automobilov začína využívať alternatívne formy pohonných jednotiek. Sme radi, že sa jedná o pohony, ktoré sú oveľa ekologickejšie. To však ani náhodou nejde na úkor jazdných vlastností. Práve naopak, elektromotory s ich vysokým krútiacim momentom dostupným už od 1- otáčky, dynamiku týchto vozidiel vylepšujú. Preto nebola ani na autosalóne v Ženeve núdza o nefalšované „športiaky“ s elektrickým, hybridným či dokonca turbínovým pohonom.

Vanda Dendrobium

vanda dendrobium
Zdroj: autocar.co.uk

Singapurská spoločnosť Vanda Electric v spolupráci so stajňou Formule 1 – Williams vyvinuli elektrický hyperšport Vanda Dendrobium, ktorý by mal ísť do výroby v roku 2020. Ponúkne 1 000 koní, „maximálku“ 320 km/h, „stovku“ za 2,8 sekundy a 7-miestnu cenovku.

Techrules Ren

techrules ren
Zdroj: blogcdn.com

Plug-in hybrid Techrules Ren je unikátny technológiou TREV, ktorá umožňuje nabíjanie batérie prostredníctvom turbíny. Tá zaručuje elektrický dojazd 160 km. Elektromotor je nezvyčajne a trošku nepochopiteľne skombinovaný s naftovým motorom. Parametre:

  • Výkon: 960 kW (1 287 koní)
  • Max. rýchlosť: 320 km/h
  • Zrýchlenie (0 – 100 km/h): 2,6 s
  • Celkový dojazd: 1 170 km
  • Kapacita batérií: 14, 25 a 32 kWh

Nissan Bladeglider

Nissan BladeGlider
Zdroj: carexpo.info

Nissan Bladeglider síce neponúkne tak ohromujúce parametre ako jeho kolegovia, ale vyrovná sa im minimálne po stránke šoférskeho zážitku. Nekonvenčný 3-miestny elektromobil bol primárne vyvíjaný pre radosť zo športovej jazdy a je stelesnením predstáv Nissanu o ekologickom športovom automobile. Jeho maximálna rýchlosť 190 km/h síce neohúri, podstatnejšie je však jeho zrýchlenie na 100 km/h pod 5 sekúnd.

eautoportal zdielanie